راهنمای تنظیم، استفاده و مراقبت از ساعت اتوماتیک

راهنمای تنظیم ساعت اتوماتیک

 

 

اگر ساعت مچی اتوماتیک دارید یا قصد تهیه آن را دارید، این راهنما برای شماست. قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد انواع ساعت مچی بدانیم تا بتوانیم در ادامه، درک بهتری از یک ساعت اتوماتیک پیدا کنیم. 

 

برای خرید ساعت مچی اتوماتیک از برند اسکمی (SKMEI) به همراه ضمانت ۱ ساله، می‌توانید از لینک دیدن کنید.

 

 

انواع ساعت مچی چیست؟

اگر بخوهیم انواع ساعت مچی را براساس نیروی محرکهٔ (موتور) آن تقسیم کنیم، دو گزینه روبه‌رویمان است:

 

۱) ساعت مچی کوارتز

۲) ساعت مچی مکانیکی

 

ساعت مچی کوارتز چیست؟

در واقع ساعت کوارتز نوعی ساعت مچی است که در موتور آن از بلور کوارتز، جهت تنظیم نوسان الکتریکی و تنظیم زمان استفاده می‌شود. دلیل نامگذاری ساعت کوارتز نیز وجود همین قطعه بلوری از جنس کانی کوارتز است. ساعت کوارتز انرژی خود را از یک باطری دریافت می‌کند و به وسیلهٔ سنگ کوارتزی که داخل موتور ساعت است، یک سیگنال با بسامد بسیار دقیق ایجاد می‌شود تا عقربهٔ ثانیه به صورت دقیق در هر ثانیه به جلو حرکت کند. ساعت‌های کوارتز خیلی دقیق‌تر از ساعت‌های مکانیکی هستند. اولین ساعت کوارتز در سال ۱۹۲۷ و توسط وارن ماریسون و جی. وی. هورتون در آزمایشگاه‌های بل ساخته شد. از سال ۱۹۸۰ و با فراگیر شدن استفاده از محصولات الکتریکی حالت جامد این امکان فراهم گردید تا این مدل ساعت‌ها در اندازه‌های مناسب‌تر و قیمت تمام شدهٔ ارزان‌تری تولید گردند. از دههٔ ۸۰ میلادی نیز ساعت‌های کوارتز توانستند بازار ساعت‌ها را از آن خود کنند.

 

ساعت مچی مکانیکی چیست؟

مهم‌ترین مشخصه‌ای که نشان می‌دهد با یک ساعت مکانیکی روبه‌رو هستید، عدم نیاز به باطری است. ساعت‌های مکانیکی همانطور که از نامشان پیداست به صورت کاملا مکانیکی و تنها با فشرده شدن یک فنر، نیروی مورد نیاز برای حرکت عقربه‌های خود را فراهم می‌کند.  در ساعت‌های مکانیکی این فنر به دو صورت فشرده می‌شود:

 

۱) کوک کردن

۲) به صورت اتوماتیک

 

کوک کردن با استفاده از دسته کوک انجام می‌شود. وقتی ساعت تنظیم شد، باید دسته کوک را به آرامی در حدود ۲۰ تا ۳۰ دور به سمت بالا چرخواند تا فنر داخل موتور ساعت فشرده شود و نیروی لازم جهت حرکت عقربه‌های ساعت برای مدتی کوتاه محیا شود. پس از کوک کامل، ساعت مچی  در حدود ۲۴ تا ۷۲ ساعت کار می‌کرد و سپس از حرکت باز می‌ایستاد و دوباره نیاز به کوک کردن داشت. از اینجا بود که ساعت‌های اتوماتیک به بازار وارد شدند. این ساعت‌ها علاوه بر قابلیت کوک شدن، یک قابلیت دیگر نیز داشتند. در پشت این نوع از ساعت‌های مکانیکی قطعه فلزی لنگر مانند وجود داشت که وقتی ساعت را برروی دستتان می‌بستید، با حرکت دستانتان آن لنگر نیز شروع به چرخش می‌کرد و فنر موتور ساعت را فشرده می‌کرد. از این رو ساعت‌های مکانیکی زمان بیشتری را می‌توانستند کار کنند. چون تا زمانی که روی دست بسته شده باشد و دستتان در حال حرکت باشد، فنر ساعت شما در حال فشرده شدن است و ساعت کوک می‌ماند.  

 

تقریبا از اینجا به بعد بود که به ساعت‌های مکانیکی، ساعت اتوماتیک یا نبضی می‌گفتند. البته که ساعت نبضی یک اصطلاح غلط است و چنین ساعتی در جهان وجود ندارد و منظور همان ساعت مکانیکی با قابلیت کوک اتوماتیک است.

 

مزایا ساعت اتوماتیک:

یکی از مهم‌ترین مزایای ساعت اتوماتیک، اصالت آن است. خوب است بدانید قبل از بحران کوارتز که نزدیک بود صنعت ساعت‌سازی را که تا آن زمان بیشتر در اختیار سوئیس بود را به مرز ورشکستگی بکشاند، تمام ساعت‌ها به صورت مکانیکی تولید می‌شد. حتی خیلی قبل‌تر از اختراع باطری، ساعت‌های مکانیکی در حال تولید بودند. از این‌رو خیلی از علاقه‌مندان به ساعت مچی ترجیح می‌دهند همچنان ساعت مچی با موتور مکانیکی تهیه کنند و بپوشند.

زیرا ساعت‌های مکانیکی سوئیسی نماد ثروت و تجمل بودند. در یک مقطع زمانی، تنها خانواده‌های سلطنتی و نجیب‌زادگان بودند که ساعت‌‌های مکانیکی می‌پوشیدند.

این ساعت‌ها با توجه به هزینه‌ی تولید و قیمت بالایشان، هرگز به سایر نقاط جهان راه پیدا نکردند.

 

مزیت بعدی که خیلی از علاقه مندان را به ساعت اتوماتیک جذب می‌کنه مهندسی آن است. در ساعت‌های مکانیکی بالای ۱۰۰ قطعه و چرخ دنده با مهارتی مثال زدنی کنار هم قرار گرفته‌اند تا زمان را به صورت دقیق نشان دهند. اگر هر یک از این اجزا به درستی کار نکند، ساعت از حرکت می‌ایستند.

 

همچنین ساعت اتوماتیک همانند ساعت کوارتز نیاز به تعویض باطری ندارد و خیالتان از بابت این موضوع برای سالیان سال راحت است.

 

معایب ساعت اتوماتیک:

مهم‌ترین نکته در ساعت‌های اتوماتیک در مقایسه با ساعت‌های کوارتز، قیمت آن است. از آنجایی که ساعت‌های اتوماتیک عموما به صورت دستی ساخته می‌شوند، هزینه تولید بالایی نیز دارند.

از نکات مهم دیگر حساسیت فوق العاده به ضربه و شوک است. ساعت‌های اتوماتیک نیاز به مراقبت بیشتری دارند و به دلیل استفاده از چند ده چرخ‌دندهٔ کوچیک و بزرگ، به ضربه و شوک حساس است.

 

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر از ساعت اتوماتیک تان مدتی استفاده نکنید، به اصطاح می‌خوابد. این موضوع برای اکثر افرادی که ساعت کوارتز داشته‌اند خیلی اذیت کننده است و ترجیحشان این است که هر وقت به سراغ ساعت مچی شان می‌روند، نیاز نباشد که دوباره آن را تنظیم و کوک کنند.

 

همچنین یکی دیگر از معایت ساعت اتوماتیک در مقایسه با ساعت کوارتز، دقت پایین‌تر آن است. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که هیچ ساعتی در جهان وجود ندارد که دقتش ۱۰۰ درصد باشد و حتی ساعت اتمی نیز در هر ۳۰۰ میلیون سال ۱ ثانیه عقب یا جلو می‌رود. اما در ساعت‌های اتوماتیک این خطا ممکن است برای ما قابل درک‌تر باشد. برای مثال متوسط خطا در ساعت‌های کوارتز مثبت‌منفی ۲۵ ثانیه در ماه است. یعنی اگر امروز ساعت خود را دقیقا برابر با ساعت جهانی تنظیم کنید، ممکن است ۳۰ روز دیگر ساعت شما تا ۲۵ ثانیه به جلو یا عقب رفته باشد. البته بر کلمهٔ «ممکن است» تاکید می‌کنیم زیرا خیلی از ساعت‌ها این خطا را ندارند. اما در مورد ساعت‌های اتوماتیک این خطا ممکن است تا ۲ دقیقه در ماه هم برسد. 

 

تعمیر و سرویس ساعت‌های اتوماتیک نیز سخت است و هر تعمیرکار ساعتی از پس یک ساعت اتوماتیک بر نمی‌آید.

 

 

شیوه تنظیم و کوک کردن ساعت مچی اتوماتیک اسکمی (SKMEI):

ساعت اتوماتیک را قبل از هر چیز تنظیم کنید. تنظیم کردن زمان به این صورت است که دسته کوک را تا انتها به بیرون می‌کشید و آن را می‌چرخوانید تا عقربه‌های ساعت برروی زمان دلخواه قرار بگیرند. دقت داشته باشید که همیشه جهت حرکت عقربه‌های ساعت به سمت جلو (ساعت‌گرد) باشد و هیچ وقت زمان ساعت را به صورت برعکس تنظیم نکنید زیرا به موتور ساعت آسیب وارد می‌کند. 

 

سپس دسته کوک را به داخل فشار دهید و در حدود ۲۰ تا ۳۰ بار دسته کوک را به سمت بالا (همانند سفت کردن پیچ) بچرخوانید.  به مرور احساس خواهید کرد که دسته کوک سفت‌تر می‌شود. در آن زمان است که ساعت شما کوک شده است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 

 

گیرپاچ کردن ساعت مچی اتوماتیک:

گاهی اوقات موتور ساعت اتوماتیک گیر پاچ می‌کند. این مورد می‌تواند به دلیل ضربه یا شوک باشد یا به دلیل عدم استفاده طولانی مدت از ساعت باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که حداقل هر ماه یکبار ساعت خود را به صورت کامل کوک کنید تا چرخ‌دنده‌ها در اثر انبساط و انقباض گیر پاچ نکنند. 

 

در صورتی که این اتفاق برای ساعت شما افتاد، پیشنهاد می‌شود که یکبار دسته کوک را به بیرون بکشید و همانند زمانی که می‌خواهید ساعت را تنظیم کنید دسته کوک را بچرخوانید و زمان را ۴۸ ساعت به جلو ببرید و سپس ساعت را ۱۰ بار کوک کنید. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش