آنباکس و شیوه تنظیم و کوک کردن ساعت مچی مکانیکی اسکمی مدل M029

 

 

 

 

ساعت مچی مکانیکی اسکمی مدل M029 یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های ساعت اسکمی است. این مدل همانطور که از نامش پیداست، یک ساعت با موتور مکانیکی است. همانطور که قبلا در مقاله «تفاوت ساعت‌های مکانیکی و کوارتز» گفته شده بود، ساعت‌ها از لحاظ نیروی محرکه، به دو دستهٔ مکانیکی و کوارتز (باطری‌خور) تقسیم می‌شوند. 

 

ساعت‌های مکانیکی خود به دو دستهٔ «کوکی» و «کوکی اتوماتیک» تقسیم می‌شوند که مدل M029 از نوع دوم، یعنی «کوکی اتوماتیک» است.

 

ساعت اسکمی M029

ساعت مچی اسکمی M029 در چهار رنگ تولید و عرضه می‌شود. اندازه عرض قاب ساعت ۴۲ میلی‌متر است و وزن آن ۱۵۱ گرم است و از این لحاظ در رده ساعت‌های متوسط از لحاظ اندازه و سنگین از لحاظ وزن قرار می‌گیرد. جنس بدنهٔ آن از آلیاژ روی و جنس بند از استیل ضد زنگ است که کاملا در برابر خوردگی و رنگ رفتگی مقاوم است و برای پوست‌های حساس مشکلی ایجاد نمی‌کند. ساعت اسکمی M029 در برابر نفوذ آب مقاوم است و می‌توانید در حالی که آن را دور دستتان انداخته‌اید، دستانتان را بشویید و حتی دوش بگیرید. از ویژگی‌های این ساعت می‌توان به نمایش تاریخ، هفته و ماه و همینطور عقربه‌ها و شاخص‌های شب‌نمادار اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر: راهنمای ضد آب ساعت‌های اسکمی را مطالعه کنید.

 

تنظیم عقربه‌های زمان و کوک کردن:

در ابتدا دستهٔ کوک در سمت راست ساعت، را به بیرون بکشید و زمان را تنظیم کنید. دقت کنید که برای تنظیم زمان، همیشه عقربه ‌ها را به سمت جلو حرکت دهید. زیرا در صورتی که برای تنظیم، عقربه‌ها را به عقب حرکت دهید، ممکن است به موتور ساعت آسیب وارد شود. پس از تنظیم عقربه‌های نشان‌گر زمان، دستهٔ کوک را به حالت اولیه‌اش به داخل فشار دهید. 

 

سپس برای کوک کردن ساعت، دسته کوک را در حدود ۲۰ تا ۳۰ بار به سمت بالا (در جهت ساعت‌گرد) بچرخوانید. خواهید دید که به مرور دسته کوک سفت‌تر می‌شود. پس از حدود ۲۰ تا ۳۰ بار چرخاندن دسته کوک، فنر داخلی ساعت شما کاملا فشرده می‌شود و نیروی لازم برای کار کردن بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت را خواهد داشت. علاوه بر آن، یک لنگر در پشت ساعت گنجانده شده است که با حرکت دستتان شما می‌چرخد. این لنگر نیز کار دسته کوک را انجام می‌دهد. مادامی که ساعت در دستتان باشد، بدون نیاز به کوک کردن، کار می‌کند و مدتی پس از این که از دستتان در می‌آورید، از حرکت می‌ایستد.  

 

نکته ۱: ساختار ساعت‌های مکانیکی بسیار پیچیده است و اغلب اجزای بسیار ریزی در آن‌ها استفاده شده که در برابر ضربه بسیار حساس هستند. ضربه‌های شدید باعث آسیب واردشدن به قطعات مکانیکی می‌شود که در عملکرد ساعت در مرور زمان نقش مهمی دارد. بنابراین از این ساعت در مکان‌های ورزشی و کاری فیزیکی شدید استفاده نکنید.

 

نکته ۲: اگر شما ساعت خود را در معرض دمای بیش از حد استاندارد قرار دهید، قطعات داخل آن دچار انبساط یا انقباض می‌شود و تغییر دما بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد و اینرسی چرخ آونگ را تغییر می‌دهد که می‌تواند مستقیماً بر دقت زمان‌بندی تأثیرگذار باشد. پس شما نباید ساعت خود را در محیط‌های بسیار گرم یا سرد قرار دهید.

 

نکته ۳: ساعت خود را از میدان‌های قوی مغناطیسی دور نگه دارید. در هنگام تنظیم ساعت، فقط به سمت جلو آن را تنظیم کنید. از دسته کوک، چه برای تنظیم چه برای کوک کردن به آهستگی و با دقت استفاده کنید.

 

نکته ۴: ساعت‌های مکانیکی به دلیل نوع ساختار موتور، دقت کمتری نسبت به ساعت‌های کوارتز (باطری‌خور) دارند. از این رو در برخی از ساعت‌ها حتی تا ۱۲۰ دقیقه در ماه عقب یا جلو ماندن طبیعی است و عقب یا جلو ماندگی بیش از این مقدار تحت پوشش گارانتی خواهد بود.

 

تنظیم تاریخ‌شمار:

برای تنظیم تاریخ شمار، دکمهٔ بالا سمت راست را فشار دهید. با هر بار فشار دادن آن دکمه، تاریخ‌شمار یک روز جلو می‌رود. دقت کنید که در محدودهٔ زمانی بین ۱۰ شب تا ۴ صبح، تاریخ‌شمار را تنظیم نکنید. زیرا در این بازهٔ زمانی، چرخ دنده‌های تاریخ‌شمار درگیر هستند و به صورت خودکار در حال تعویض برای نشان دادن روز آینده هستند. تنظیم کردن تاریخ‌شمار در این بازهٔ زمانی ممکنه است به موتور ساعت آسیب وارد کند.

 

نکته: ساعت مچی اتوماتیک اسکمی M029 نمایش‌گر ۲۴ ساعت ندارد. بنابراین برای اینکه متوجه بشید که ساعت شما در حال نمایش دادن ۱۲ ساعت قبل از ظهر یا ۱۲ ساعت بعد از ظهر است باید دسته کوک را بیرون بکشید و ۱۲ ساعت کامل بچرخوانید. اگر تاریخ‌شمار در ساعت ۱۲ تغییر نکرد که در حال نمایش ۱۲ ساعت قبل از ظهر است و اگر تغییر کرد در حال نمایش ۱۲ ساعت بعد از ظهر است. بنابراین با توجه به این نکته ساعت خود را تنظیم نمایید. 

 

تنظیم عقربهٔ ماه‌شمار:

برای تنظیم عقربهٔ ماه شمار، (دایره سمت راست ساعت) دکمهٔ پایین سمت راست را فشار دهید. با هر بار فشار دادن آن دکمه، عقربهٔ ماه‌شمار یک ماه جلو می‌رود.

 

تنظیم روز هفته:

برای تنظیم عقربهٔ هفته‌شمار، (دایره سمت چپ ساعت) یک دکمه مخفی در سمت چپ پایین ساعت وجود دارد که با فشار دادن آن روز هفته تغییر می‌کند. برای فشار دادن این دکمه، از یک وسیلهٔ نوک تیز مثل خودکار استفاده کنید. دقت کنید که در محدودهٔ زمانی بین ۱۰ شب تا ۴ صبح، نشان‌گر هفته را تنظیم نکنید. زیرا در این بازهٔ زمانی، چرخ دنده‌های روزشمار هفته درگیر هستند و به صورت خودکار در حال تعویض برای نشان دادن روز آینده هستند. تنظیم کردن روزشمار هفته در این بازهٔ زمانی ممکنه است به موتور ساعت آسیب وارد کند.

 

نکته: ساعت مچی اتوماتیک اسکمی M029 نمایش‌گر ۲۴ ساعت ندارد. بنابراین برای اینکه متوجه بشید که ساعت شما در حال نمایش دادن ۱۲ ساعت قبل از ظهر یا ۱۲ ساعت بعد از ظهر است باید دسته کوک را بیرون بکشید و ۱۲ ساعت کامل بچرخوانید. اگر تاریخ‌شمار در ساعت ۱۲ تغییر نکرد که در حال نمایش ۱۲ ساعت قبل از ظهر است و اگر تغییر کرد در حال نمایش ۱۲ ساعت بعد از ظهر است. بنابراین با توجه به این نکته ساعت خود را تنظیم نمایید. 

 

 

 

 

 

 

سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش